Sandgrav

2017
)

Sandgrav af Helene Tursten

09.Mar.17

Så kom der for alvor gang i Helene Turstens nye krimiserie med Embla Nyström i hovedrollen.

Hvor første bind i serien Jagtmark var mere stille, fordi læserne lige skulle lære personerne at kende, hamrer handlingen derudad i anden selvstændige del. Forsvundne børn, en død politibetjent, og mordbrænd er bare nogen af ingredienserne i denne handlingsmættede fortælling fra Strömstad. Det hæsblæsende tempo og det autentisk persongalleri gør 'Sandgrav' til en forrygende krimi.

Da flere børn forsvinder sporløst, får Embla Nyström og de andre betjente nok at se til.  Da det viser sig, at de berørte familier kender hinanden, er det måske der, de første spor til en opklaring dukker op. Sagen kompliceres af hævnaktioner mod en person, befolkningen allerede har døm.t og af flere uforklarlige mord i den lille hyggelige by. Det viser sig, at tingene er meget mere indviklede og sammenblandede end først antaget, og det kræver både tid og snilde at finde hoved og hale i de mange sager.

Kriminalinspektør Embla Nyström er en interessant hovedperson. Dygtig og effektiv - og selvfølgelig ikke uden lig i lasten. Hun fungerer godt som hovedrolleindehaver, og i det hele taget er personerne nærværende og levende, både Emblas kolleger og de øvrige involverede.  Handlingen kunne for så vidt udspille sig alle steder – også i mi nabolag. Bogen har en perfekt længde, der er ikke en side eller et ord for meget. Historien er både velskrevet, medrivende og spændende. Dog irriterer det mig, at man gentagne gange skal høre om, hvor usundt det er at spise kage og grillmad og at putte sukker i sin kaffe, om at Emblas kollega er for tyk og om hvor sundt og godt Embla lever, fordi hun kun spiser yoghurt og vegetarburgere og drikker urtete. Den debat synes jeg ikke hører hjemme i en ellers fremragende krimi.

Både Helene Turstens serie om Irene Huss, som består af ikke mindre end ti bøger, og serien om Embla Nyström kan virkelig anbefales. Det er krimier af høj kvalitet, ligesom så mange af de andre nordiske krimidronningers bøger. Handlingsmættede og lettilgængelige, præcis som jeg foretrækker krimier.

Charlotte A. E. Glahn
52945496
9788711539729