Mærket for livet

2014
)

"Mærket for livet" af Emilie Schepp

Forlagets beskrivelse: En sommerdag i 1986 vågner ni-årige Jana Berzelius op på sygehuset. Hun ved ikke, hvem hun er og kan intet huske. Seksogtyve år senere har hun succes som anklager og får den opgave at lede forundersøgelsen i forbindelse med det opsigtsvækkende mord på Hans Juhlén, chef for Migrationsværket i Norrköping. Sammen med kriminalkommissær Henrik Levin og kriminalinspektør Mia Bolander indle-der hun et samarbejde for at opklare sagen. Endnu et lig findes - denne gang et barn, og alt tager en uventet drejning, da det viser sig, at sporene leder hen mod den døde dreng. Og jo mere Jana graver i hans historie, jo nærmere kommer hun sin egen. Og den er mør-kere og blodigere end hun i sin vildeste fantasi har kunnet forestille sig. Kan hendes kolleger stole på hende? Og hvorfor klør hendes mærke i nakken så frygte-ligt? Emelie Schepp har skrevet en særdeles spændende krimi/thriller. En page-turner faktisk. Bogen starter med et mord på chefen for Migrationsværket i Norrköbing, tilsyneladende et ”almindeligt” skuddrab. Snart viser det sig imidlertid, at det er et ”ualmindeligt” drab. Efter-følgende finder flere drab sted. Samtidig med at man følger efterforskningen af drabssagerne, følger man en parallel handling, hvor man via en lille piges oplevelser følger noget, der med det samme giver mindelser om menneskesmugling. Ikke overraskende krydser de to handlingsforløb hinanden, som bogen skrider frem. Den politimæssige del af efterforskningen virker for så vidt realistisk nok. Når der alligevel er et lille forbehold skyldes det, at bogens hovedperson Jana Berzelius, som er den anklager, der tilknyttes sagen, foretager sig handlinger, som trods alt ikke er helt realistiske, men til gengæld særdeles spændende. (I Sverige er en anklager tilknyttet en kriminalsag tidligere, end det er tilfældet i Danmark.) Politifolkene, drabschef Gunnar Öhrn og efterforskerne Henrik Levin og Mia Bolander, agerer på troværdig vis i efterforskningen med alt, hvad det indebærer af undersøgelser på drabssteder, anholdelser og forhør. Politifolkene er mennesker af kød og blod, hvilket også uddybes ved, at man følger dem på hjemmefronten og hører om parforholdsproblemer, børn, rod i privatøkonomien osv. Bogens titel ”Mærket for livet” har dobbeltbetydning. Som man ser på bogens forside er der i bogstaveligste forstand tale om en tatovering, men i overført betydning har titlen i høj grad også noget at gøre med, hvordan forfærdelige oplevelser mærker et menneske Og forfærdeligt er det, som overgår de indsmuglede mennesker. Uden at røbe noget skal det siges, at selv om noget af det, der foregår i bogen, kan synes urealistisk i vores del af verden, så er inspirationen hentet fra en særdeles barsk virkelig-hed andre steder i verden. Bogen er første del i en serie om Jana Berzelius. ”Mærket for livet” slutter med en sag, der rent opklaringsmæssigt er klart og fuldt beskrevet, men man fornemmer, hvorfor der kom-mer en 2. del. 4 store stjerner ud af 5

Politiken
Hans Larsen
51026721