2014
)

Ikonen af Nina Vad Holtum

Ikonen af Nina Vad Holtum er en usædvanlig og anderledes spændingsroman.

Nina Vad Holtum blev nomineret til årets debutant på bogmessen  i 2014 i Bella Centret.

Romanen adskiller sig fra andre spændingsromaner/krimier ved både at være en kvindehistorie og en fascinerenede roman med et historisk twist.

Lærke Lind er specialist i at restaurere gamle og værdifulde russiske ikoner. Hun elsker sit arbejde og er en af de bedste inden for sit fag. Hun elsker også sin mand Steen, som hun har været sammen med i over tyve år. Så den dag, han forlader hende til fordel for en yngre kvinde, falder hendes verden fra hinanden. Midt i den opslidende skilsmisse bliver Lærke tilbudt en usædvanlig arbejdsopgave. Det danske kongehus er kommet i besiddelse af en sjælden ikon, der tilsyneladende stammer fra den russiske gren af familien - zar Nikolai II, der sammen med sin familie blev brutalt myrdet af bolsjevikkerne i 1918. Hvis det er sandt, vil det være en sensation. Lærke begiver sig ud på en rejse, der bringer hende vidt omkring i jagten på svar. Hvad hun ikke ved, er at hun følges tæt hele vejen af en person, for hvem ikonen betyder alt, og som blot venter på sin chance. Lærkes liv forvandles. Hendes før så trygge tilværelse ligger i ruiner, og hendes fredelige arbejde er blevet til et spørgsmål om liv eller død. Hun forstår, at hun selv må tage ansvaret for sit liv. Hun beslutter at handle - på en måde, der overskrider alle grænser.

"Jeg forlader dig." Sådan starter Lærkes historie. Manden Steen har fundet sig en yngre model og forlader Lærke fra den ene dag til den anden. Hun ved ikke hvad hun skal stille op med sit liv. Hun kan ikke samle sig om sit arbejde, sin families nyfundne glæde samt hendes egen begyndelse på overgangsalderen.

Samtidig bliver hun kontaktet af en fast kunde, der har spændende nyheder. Kongehuset er kommet i besiddelse af en meget sjælden ikon, og da Lærke ser det begynder hendes hjerte at banke - for hun har en ide om at hun står overfor et meget værdifuldt stykke historie. Hvor værdifuldt det er, finder hun dog først ud af da hun besøger Rusland og hendes gamle ven Vlad.

Hverken Lærke, den danske prins,  Lærkes tidligere lærer Vlad eller nogen anden, har dog nogen ide om hvor fantastisk historien bag ikonen er. Der er kun to personer der kender sandheden og den ene af disse personer, vil gøre alt for at få ikonen tilbage igen, endda ty til mord og forfølgelse af Lærke. Ingen tager dog Lærke seriøst da hun fortæller om sin teori om at hun bliver forfulgt.

"Ikonen" er en spændende historie om en kvinde, hvis liv falder fra hinanden, men samtidig får hun muligheden for at få det liv som hun altid har drømt om. Der er lagt et kæmpe arbejde i det kunstneriske aspekt i bogen og det medfører at man virkelig fornemmer Lærkes passion for sit arbejde. Samtidig får læseren et indblik i hvordan Lærke kæmper med skilsmissen, og at det er en lettelse da hun finder andre kvinder der står i samme situation.
Da jeg var færdig med bogen, følte jeg mig ikke kun godt underholdt . jeg havde også lært noget både om russiske Ikoner , historien bag deres oprindelse og ikke mindst hvordan et menneske  kan vælge at overskride den yderste grænser i sorg og raseri.
Romanen  er en blanding af forskellige genrer. Der er lidt Dan Brown i, med det historiske og kunstneriske aspekt, og der er lidt "Kvinden der forsvandt", da Lærke er mere udspekuleret end man tror. Jeg blev også mindet om Fay Weldons roman Hundjævlen idet Lærke som Weldons hovedperson også er optændt af både kærlighed, had og hævn.

En  fortrinlig og fængslende fortælling med mange forskellige facetter, der vil være noget for læseren der nyder at lære noget mens han/hun læser og for dem  der godt kan lide romaner med historiske spændings momenter.
Sidst men ikke mindst er bogen til alle dem der har oplevet smerten ved at blive forladt.

Fakta:
Forlag: Clausen Publishing